|
IRZSMU >
Кафедри >
Кафедра іноземних мов >
Наукові праці. (Іноземні мови) >
Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/11037
|
Название: | Формування комунікативної культури особистості як педагогічна проблема |
Другие названия: | Формирования коммуникативной культуры личности как педагогическая проблема Formation of communicative culture of the person as a pedagogical problem |
Авторы: | Мартьянова, Марія Євгеніївна Мартьянова, М. Е. Martianova, M. |
Ключевые слова: | культура комунікативна культура культурологічний підхід особистісно-діяльнісний підхід коммуникативная культура культурологический подход личностно-деятельностный подход culture communicative culture cultural approach personal approach |
Дата публикации: | 2015 |
Издатель: | ЗПУ |
Библиографическое описание: | Мартьянова М. Є. Формування комунікативної культури особистості як педагогічна проблема / М. Є. Мартьянова // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. – Запоріжжя : ЗПУ, 2015. – Вип. № 44 (97). -С. 274-281. |
Аннотация: | У статті обґрунтовано важливість формування комунікативної культури особистості . Визначено сутність поняття “культура” і “комунікативна культура”; з’ясовано основні складові формування комунікативної культури особистості.
В статье обоснована важность формирования коммуникативной культуры личности. Определена сущность понятия “культура” и “коммуникативная культура”; установлены основные составляющие формирования коммуникативной культуры личности.
The purpose of the article is to highlight the philosophical, educational, cultural and sociological approaches to the definitions of “culture” and “communicative culture.” There are several approaches to the definition of culture. The first one is the anthropological one, the essence of which is to recognize the inherent value of culture of every nation and in recognition of the equivalence of all cultures on earth. The second approach is philosophical which differs from the others due to the analyzing of certain features, characteristics, patterns in social life. And the third one is social where culture is defined as systemic quality of moral spheres of society, that society and culture are correlated and not as part of unity, but as unity and its quality. Communicative culture includes a set of value structures of emotional or moral culture, culture of thinking and culture of the language. The main components of communicative culture are socio-psychological skills that include the ability to assess the emotional state, the motives of their behavior, solvingthe problems, smooth out the emotional conflicts and communicative skills, which include possession of grammatical, lexical rules, and a set of communicative action, based on a high theoretical and practical training of the individual to interpersonal communication that allows to use communicative knowledge. We come to the conclusion that the study of the theory of communicative culture of the person as a pedagogical problem is relevant for modern education, as the main purpose of the communicative culture is to reveal key ideas and skills that ensure socially acceptable level of interpersonal interaction. |
URI: | http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/11037 |
Располагается в коллекциях: | Наукові праці. (Іноземні мови)
|
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.
|