|
IRZSMU >
Кафедри >
Кафедра мовної та загальнотеоретичної підготовки >
Наукові праці. (Мовна підготовка) >
Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/14925
|
Название: | Harpuner#SRSR: художня модель суспільства (Елла Леус "З півдня на південь") |
Другие названия: | Harpuner#SRSR: model of soviet society ("from south to south" by elley leus) |
Авторы: | Даниленко, Людмила Вікторівна Danylenko, L. V. |
Ключевые слова: | пам’ять про минуле ностальгія за радянським китобійці морські пригоди радянське повсякдення художнє викриття memory of the past nostalgia for the Sovie whalers sea adventures Soviet everyday life artistic exposure |
Дата публикации: | 2021 |
Библиографическое описание: | Даниленко Л. В. Harpuner#SRSR: художня модель суспільства (Елла Леус "З півдня на південь") / Л. В. Даниленко // Львівський філологічний часопис. - 2021. - № 9. - С. 75-80. - https://doi.org/10.32447/2663-340X-2021-9.11 |
Аннотация: | Статтю присвячено осмисленню пам’яті про радянське минуле в романі Елли Леус «З півдня на південь». Зокрема характеризується художня модель радянського суспільства з його суперечливими праг- неннями, цінностями і комплексами. Пояснюється авторське бачення особливої соціальної групи – представників китобійного промислу. Твір урізноманітнює тематичний обшир сучасної української прози,
присвяченої темі минулого в СРСР, його трагічним подіям і повсякденню. Письменниця правдиво від- творила життєвий досвід свого покоління в умовах однотипного побутового існування та комуністично-тоталітарного впливу на особистість. Життя китобійців постає контрастом двох світів –
обмеженого радянського і вільного закордонного. Як і інші українські автори, Елла Леус розвінчує міти
про щастя «будівника комунізму». У романі викривається антилюдська політика компартійної системи
і висвітлюється невмирущість національно-визвольних ідей українців. Усе це сприймається як засто- рога московсько-імперському реваншу сьогодні. Оригінальність авторської ідеї полягає в символічному
змалюванні китобійного судна «Радянська Україна», що уособлює всю систему радянського суспільства.
Специфіка побуту і праці на судні, особливості взаємин між членами команди, сутність китобійного
промислу, елітарність китобійців у середовищі портового міста – явища, що відображають різні сторони життя в СРСР. Цікавим і пізнавальним у тексті є створення ретроплощини зі знаковими деталями
минулого. Увага письменниці зосереджена на знакових конфліктах: злочин – покарання, кохання – зрада,
щирість – підступність, комфорт – побутова невлаштованість, романтика – буденність. Пам’ять про
радянське минуле в романі, а саме сутність тоталітарної країни і долі людей в умовах пристосуванства, споживацтва й переваг типовості над індивідуальністю, осмислено достовірно, з критикою
болючих і тривожних проблем часу. Ліризм та романтика, що притаманні творам про морські пригоди,
передають особисті враження авторки − не ностальгічні пристрасті за радянським, а любов до Одеси
і близьких людей-китобійців. The article is devoted to the image of the memory of the Soviet past in the novel "From South to South" by Ella Leus.
In particular, the artistic model of Soviet society with its conflicting aspirations, values and complexes is characterized.
The author's vision of a special social group − representatives of the whaling industry is explained.
The work diversifies the thematic scope of modern Ukrainian prose, devoted to the theme of the past in the USSR, its
tragic events and everyday life. The writer truly recreated the life experience of her generation in the conditions of the
same type of everyday life and communist-totalitarian influence on the individual. The life of the whalers is a contrast of
two worlds − the limited Soviet and the free foreign.
Like other Ukrainian authors, Ella Leus debunks the myths about the happiness of the "builder of communism."
The novel exposes the anti-human policy of the Communist Party system and highlights the immortality of the national
liberation ideas of Ukrainians. All this is a warning against the realization of the Moscow-imperial revenge today.
The originality of the author's idea lies in the symbolic depiction of the whaling ship "Soviet Ukraine" as a personification
of the entire system of Soviet society. The specifics of life and work on the ship, the peculiarities of the relationship between
team members, the essence of whaling, the elitism of whalers in the coastal city − all this reflects different aspects of life
in the USSR. Interesting and informative in the text is the creation of a retroplane with symbolic details of the past. The
author's attention is focused on conflicts: crime − punishment, love − betrayal, sincerity − insidiousness, comfort −
domestic inconvenience, romance − everyday life.
The memory of the Soviet past in the novel, namely the essence of the totalitarian country and the fate of people in terms
of adaptation, consumption and the advantages of typicality over individuality, is interpreted in the novel authentically,
with a critique of painful and disturbing problems of the time. The lyricism and romance inherent in the works about sea
adventures convey the author's personal impressions − not nostalgic passions for the Soviet Union, but love for Odessa
and close whalers. |
URI: | http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/14925 |
Располагается в коллекциях: | Наукові праці. (Мовна підготовка)
|
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.
|