|
IRZSMU >
Кафедри >
Кафедра культурології та українознавства >
Наукові праці. (Культурологія) >
Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/15140
|
Название: | Проекція екзистенційних станів в образах водної стихії в романі В. Єрмоленка "Ловець океану. Історія Одіссея" |
Другие названия: | The display of the existential states in the water element’s images in V. Yеrmolеnko’s novеl “An ocеan huntеr. Thе Odyssеy’s story” |
Авторы: | Федько, Ольга Юріївна Fedko, О. |
Ключевые слова: | екзистенційний стан кінцеві даності буття мариністична символіка рефлексія топос міф existential state ultimate concerns of life marine symbols reflection topos myth |
Дата публикации: | 2019 |
Библиографическое описание: | Федько О. Проекція екзистенційних станів в образах водної стихії в романі В. Єрмоленка "Ловець океану. Історія Одіссея" / О. Федько // Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету : зб. наук. пр. - Бердянськ : БДПУ, 2019. - Вип. 19. - С. 131-138. - (Філологічні науки). - https://doi.org/10.31494/2412-933X-2019-1-9-131-138 |
Аннотация: | У статті визначено роль мариністичних образів у розкритті
екзистенційних станів героїв роману В. Єрмоленка “Ловець океану. Історія
Одіссея”. Для аналізу залучено концепцію І. Ялома про кінцеві даності буття
(свобода, ізоляція, безглуздя, смерть), зіткнення з якими породжує найбільш
значимі та глибокі переживання і конфлікти. Відзначено наскрізність
мариністичної символіки в тексті та її вкоріненість у міфологічну традицію.
Вода як архаїчний первень наділена життєдайною силою, однак у творі
вона несе у собі загрозу і має власну волю (образи Харибди, Посейдона,
Антропос) або постає формою посмертного буття (Навсикая прагне стати
рибою, Аріадна – злитися з водною стихією). Море у романі – топос самотності,
як бажаної (шлях до рефлексії та самовипробування), так і вимушеної (відчуття
непотрібності, покинутості, зокрема неспроможність Одіссея возз’єднатися з
родиною). Унаслідок ізоляції відбувається переоцінка своїх досягнень, і постає
необхідність здійнити зворотню мандрівку, спокутуючи гріхи та розв’язуючи
невирішені проблеми. Морська подорож у романі є формою художньої презентації
екзистенційного пошуку. У зіткненні зі стихією Одіссей переживає власну
ницість та безпорадність, водночас через її образ (велика ріка народу)
передається відчуття приналежності до могутньої сили, надлюдського.
Відчуття дестабілізації й необмеженості метафорично порівнюється з
перебуванням у морі як відкритому просторі, що непідвладний людині. Однак
парадоксально герой відчуває залежність від цього топосу свободи, а саме
людська присутність наповнює його трансцендентним змістом.
Образи водної стихії (океан, море, корабель, хвиля, безодня, дно, ріка)
використовуються у романі “Ловець океану. Історія Одіссея” для позначення
глибини людських емоцій та розкриття екзистенційних станів. Їм притаманне
амбівалентне значення: квінтесенція життя / смертельна небезпека, топос
саморефлексії / ізоляція, простір свободи / зневолююча стихія, джерело
дестабілізації / утілення орієнтирів тощо. The article deals with the analysis of the marine images’ role in the revealing
of the heroes’ existential states in V. Yermolenko’s novel “An ocеan huntеr. Thе
Odyssеy’s story”. I. Yalom’s concept of the ultimate concerns of life (freedom,
isolation, meaninglessness, death) is involved. The permanent presence of the marine
symbols in the text and their connection with the mythological tradition are noted.
Water as an archaic element has life-giving power, but in the novel it carries a
threat and has its own will (images of Charybdis, Poseidon, Anthropos) or is
represented as a form of posthumous being (Nausicaa wants to turn into a fish,
Ariadne to dissolve in the water element). The sea in the novel is a topos of
loneliness, both desirable (the path to reflection and self-test) and compelled (feeling
unnecessary, abandoned, including Odysseus’ inability to reunite with his family).
Isolation is a reassessment of one’s accomplishments, and it is necessary to make the
return journey, atoning for sins and solving unresolved problems. A sea voyage in a
novel is a form of artistic presentation of existential search. Facing the natural element
Odyssеy experiences his own anguish and helplessness, but at the same time,
through the image “the great river of a nation” a sense of belonging to a powerful,
superhuman force is transmitted. The sense of destabilization and limitedness is
metaphorically compared to sailing in the sea – an open space, which is not subject to
any man. However, paradoxically, the hero is addicted to this topos of freedom, the
human presence fills it with transcendental sense.
The images of the water element (ocean, sea, ship, wave, abyss, bottom,
river) are used in the novel “An ocеan huntеr. Thе Odyssеy’s story” to denote the
depth of human emotions and the disclosure of existential states. They have an ambivalent significance: the quintessence of life / mortal danger, the self-reflection
topos / isolation, the place of freedom / an addictive space, the source of
destabilization / embodiment of landmarks, etc. |
URI: | http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/15140 |
Располагается в коллекциях: | Наукові праці. (Культурологія)
|
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.
|