DSpace О системе DSpace
 

IRZSMU >
Кафедри >
Кафедра мовної та загальнотеоретичної підготовки >
Наукові праці. (Мовна підготовка) >

Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/15276

Название: Міфосценарій протистояння в романі Л. Кононовича «Тема для медитації»: етнонаціональний аспект
Другие названия: Mythological scenario of confrontation in the novel “Theme for meditation” by l. Kononovych: ethnonational aspect
Авторы: Zuienko, Ya. M.
Зуєнко, Ярослава Мирославна
Ключевые слова: антиколоніалізм
архетип
міфокритика
міфологічний сценарій протистояння
національна ідентичність
archetype
anticolonialism
mythological criticism
mythological scenario of confrontation
national identity
Дата публикации: 2021
Издатель: Київ : Гельветика
Библиографическое описание: Зуєнко Я. М. Міфосценарій протистояння в романі Л. Кононовича «Тема для медитації»: етнонаціональний аспект / Я. М. Зуєнко // Вчені записки Таврійського національного університету ім. В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. – Київ : Гельветика, 2021. – Т. 32 (71), № 1, Ч. 3. – С. 35-42.
Аннотация: У статті проаналізовано прикметні риси втілення міфологічного сценарію протистояння в романі Л. Кононовича «Тема для медитації», акцентовано увагу на етнонаціональній специфіці його реалізації. Дослідження включає кілька аспектів: визначення етнонаціональних особливостей утілення архетипів героя й тіні, образів «чарівних помічників» та «злих сил»; установлення межових маркерів, за якими відбувається сепарація на категорії «свій»/«чужий», «добро»/«зло» в романі. За результатами роботи доведено, що згаданий розподіл здійснюється за ідентифікаторами наявності/відкидання історичної пам’яті, готовності до боротьби із завойовником/колабораціонізму; вірності національній ідеї/пристосуванства. За цими маркерами формується протистояння двох світоглядних позицій: антиколоніальної та проімперської, де перша визначається як абсолютне добро, друга – абсолютне зло, а боротьба між ними набуває космогонічного значення. Міфосценарій протистояння потребує наявності першообразів героя й тіні, які, імплементувавшись у сюжет роману, набули етноспецифічних характеристик. Зокрема, у постаті протагоніста Юра бачимо втілення типу героя-повстанця, характерного для народів, які пережили тривалий період чужоземного завоювання, а в його суперникові Стояні – збірний образ частини українського суспільства із відсутньою національною ідентичністю, що виявляється в риториці й декларованих ідеях. Особливо яскраво реалізація згаданого міфологічного сценарію проявляється в міфічному часопросторовому зрізі, котрий існує паралельно із сакрально-профанним, і де Юр постає в образі богатиря, який бореться з нечистю. Етнонаціональна специфіка тут полягає у введенні персонажів із українського бестіарію (Кобилячої Голови, триголових зміїв, навів), а також тварин (сокола, коня, вовка), наділених традиційними оцінними конотаціями. Відповідно до усталених асоціацій «нечиста сила» й «чарівні помічники» підтримують або богатиря-Юра, або ж комуністів, існування яких у міфічному хронотопічному пласті характеризується асиміляцією з демонологічними образами (триголовим змієм, навом та ін.). The article analyzes the peculiarities of the embodiment of the mythological scenario of confrontation in L. Kononovich’s novel “Theme for Meditation”; emphasis is placed on the ethnonational specifics of the mentioned mythological scenario implementation. The study includes several aspects: determining the ethnonational features of the embodiment the hero and the shadow archetypes, images of “magic helpers” and “evil forces” in the novel; establishment of boundary markers, which there is a division into the category “own”/“foreign”, “good”/“evil” in the novel. According to the results of the work, it is determined that the division into categories of “good”/“evil” in the novel is based on the identifiers of the presence/rejection of historical memory, readiness to fight the conqueror/collaborationism; fidelity to the national idea/adaptation. These markers form a confrontation between two worldviews: anti-colonial and pro-imperial, where the former is defined as absolute good and the latter as absolute evil, and the struggle between them acquires cosmogonic significance. The mythological scenario of confrontation requires the presence of archetypes of the hero and the shadow, which, being implemented in the plot, acquire ethnospecific characteristics. In particular, in the figure of the protagonist Yur we see the embodiment of the type of rebellious hero typical of peoples who survived a long period of foreign conquest, and in the image of Stoyan – a collective image of the part of Ukrainian society with no national identity, manifested in rhetoric and declared ideas. The realization of the mentioned mythological scenario is especially vividly manifested in the mythical space-time slice, which coexists with the sacred-profane, and where Yur appears in the image of a hero who fights against evil spirits. The ethnonational specificity here consists in the introduction of characters from the Ukrainian bestiary (Mare’s Head, three-headed dragon, nav), as well as animals (falcon, horse, wolf), which often appear in domestic folklore. According to established associations, the “evil force” and the “magic helpers” support either the hero-Yur or the communists, whose existence in the mythical chronotopic section is characterized by assimilation with demonological images (three-headed dragon, nav, etc.).
URI: http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/15276
Располагается в коллекциях:Наукові праці. (Мовна підготовка)

Файлы этого ресурса:

Файл Описание РазмерФормат
Збірник Вчені записки.pdf942,92 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть
View Statistics

Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2005 MIT and Hewlett-Packard - Обратная связь