DSpace О системе DSpace
 

IRZSMU >
Кафедри >
Кафедра культурології та українознавства >
Наукові праці. (Культурологія) >

Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/18276

Название: Історична пам’ять і некрополітика у прозі Олександра Ірванця
Другие названия: Historical Memory and Necropolitics in Fiction by Olexandr Irvanets
Авторы: Гребенюк, Тетяна Володимирівна
Grebeniuk, T. V.
Ключевые слова: сучасна українська література
Олександр Ірванець
дистопія
антиутопія
некрополітика
деколонізація історичної памʼяті
contemporary Ukrainian fiction
Oleksandr Irvanets
dystopia
anti-utopia
necropolitics
decolonization of historical memory
Дата публикации: 2022
Библиографическое описание: Гребенюк Т. В. Історична пам’ять і некрополітика у прозі Олександра Ірванця / Т. В. Гребенюк // Вісник Маріупольського державного університету : зб. наук. праць. - 2022. - Вип. 26-27, Сер. : Філологія. - С. 56-71. - https://doi.org/10.34079/2226-3055-2022-15-26-27-56-71.
Аннотация: У статті розглядається художнє відтворення історичної памʼяті про тоталітарне минуле колонізованої України у дистопіях Олександра Ірванця. Метою дослідження є аналіз художньої репрезентації у творах «Рівне/Ровно (Стіна)», «Очамимря», «Хвороба Лібенкрафта» і «Харків 1938» обґрунтованого у працях Акіля Мбембе феномену некрополітики як права влади визначати, хто має право на життя, а кого можна знищити. Як основні засоби вияву некрополітики у дистопійних світах творів Ірванця розглядаються поділ художнього простору на відкриті й закриті зони, відмежування країни від цивілізованого світу, безроздільна влада держави над життям і смертю громадян і показ тілесності персонажів як перманентно загроженої. Соціальна уніфікація, стигматизація персонажів, відмінних від інших, позбавлення їх неповторних особистісних рис розглядається як символічний еквівалент фізичного знищення. This article is focused on the literary representation of the historical memory about totalitarian past of Ukraine in dystopias by Olexandr Irvanets. The aim of the research is to analyze how phenomenon of necropolitics, substantiatiated in theory by Cameroonian scholar Achille Mbembe as a sovereignty’s right to decide who can live and who must die, is artistically reflected in Irvanets’s works “Rivne / Rovno (The Wall)”, “Ochamymria”, “Libenkraft’s Disease”, and “Kharkiv 1938”. Achievement of this aim presupposes completion of such tasks: to specify content of the phenomenon of necropolitics in Achille Mbembe’s theory, make clear genre of the above-mentioned works by Olexandr Irvanets, outline nuances of interpretation of Ukraine’s colonial past in the above works, and analyze in which way representation of nectopolitics in these texts is overlapped with the material of Ukrainians’ historical memory. The offered article is particularly relevant, since its key concept, necropolitics, despite its prevalence in social sciences, was utilized in the literary criticism very rarely, and was never used by the moment in the Ukrainian literary studies. Therefore, the analysis of the contemporary Ukrainian writer’s works from the position of the considered theory broadens a range of multidisciplinary approaches to the literary work.
Описание: Гребенюк Т. В. - ORCID: 0000-0003-1910-5411
URI: http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/18276
Располагается в коллекциях:Наукові праці. (Культурологія)

Файлы этого ресурса:

Файл Описание РазмерФормат
с56-71.pdf706,83 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть
View Statistics

Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2005 MIT and Hewlett-Packard - Обратная связь