|
IRZSMU >
Кафедри >
Кафедра іноземних мов >
Наукові праці. (Іноземні мови) >
Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/21594
|
Название: | Античні засади музичної педагогіки |
Другие названия: | Ancient Principles of Music Pedagogy |
Авторы: | Ількаєв, О. Куліченко, Алла Костянтинівна Ilkaiev, O. Kulichenko, A. K. |
Ключевые слова: | античний світ музика освіта музична освіта міждисциплінарні зв’язки Піфагор Платон Аристотель Квінтіліан ancient world music education music education interdisciplinary connections Pythagoras Platon Aristotle Quintilian |
Дата публикации: | 2024 |
Библиографическое описание: | Ількаєв О. Античні засади музичної педагогіки / О. Ількаєв, А. Куліченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. - 2024. - N 3. - С. 365-375. - https://doi.org/10.24139/2312-5993/2024.03/365-375. |
Аннотация: | Статтю присвячено аналізу ролі музичної освіти у формуванні освітніх
систем античного світу, зокрема в античній Греції та Римі. Дослідження
сфокусовано на ідеях таких видатних філософів, теоретиків і поетів, як
Піфагор, Платон, Аристотель та Квінтіліан, які розробили концепції музичної
педагогіки, що інтегрують естетичні, моральні та математичні аспекти.
Вказано на важливість музики в античному суспільстві як інструменту
розвитку особистості та її місце в загальному освітньому середовищі.
Зокрема, розглянуто вплив музичного навчання на формування характеру й
інтелектуальних здібностей учнів. The article deals with the role of music education in shaping the educational
systems of the ancient world, particularly in Ancient Greece and Rome. Music has played a
crucial role in human life for millennia, serving as a universal language understood
intuitively by people across cultures. From its early origins, music has been intertwined with
the social aspects of various societies, influencing societal progress and contributing to
educational and systematic processes that have become integral to pedagogy.
The study aims to highlight the features of ancient music pedagogy. Thus, the
authors have applied the following research methods: systematization of scientific and
pedagogical references; analysis, synthesis, and generalization of information obtained
from these references; historical method highlights the evolution of music from its early
forms to ancient times; comparative method compares the musical traditions of
different cultures and eras, such as Greek and Roman musical practices; analytical
method determines the role of music in various societies and its significance for
communication, social rituals, and the educational process.
The article explores how music, starting from primitive imitations of natural
sounds, evolved into a sophisticated field of study integrated with mathematics and
philosophy. This development led to the establishment of musical schools and
educational institutions that laid the foundation for modern musical education.
The research focuses on the works of prominent philosophers, theorists, and
poets such as Pythagoras, Plato, Aristotle, and Quintilian, who developed concepts of
musical pedagogy that integrate aesthetic, moral, and mathematical aspects.
Thus, Pythagoras viewed music through a mathematical lens, while Plato
integrated music into moral and philosophical education, and Aristotle saw it as
essential for emotional development. In Rome, Quintilian included music in rhetorical
education, recognizing its role in enhancing oratorical skills.
The study concludes that the evolution of music, from primitive imitation to its
philosophical and practical applications, demonstrates its profound impact on human
skills and societal norms. The integration of music theory with mathematics and
philosophy in ancient education highlights its role in developing communication and
emotional intelligence, reflecting its enduring significance throughout history. Future
research could highlight the music education of the USA, which has a rich and diverse
history, reflecting the cultural, social, and historical changes of the country. Special
attention should be given to the development of music among the populations of North
America and the colonizers of the USA. |
URI: | http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/21594 |
Располагается в коллекциях: | Наукові праці. (Іноземні мови)
|
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.
|