|
IRZSMU >
Кафедри >
Кафедра медичної та фармацевтичної інформатики і новітніх технологій >
Наукові праці. (Медична інформатика) >
Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/4341
|
Название: | К вопросу о психологических и социальных аспектах дистанционного обучения врачей педиатров на постдипломном этапе |
Авторы: | Рыжов, А. А. Котлова, Ю. В. Иванова, Е. А. Левчук, Т. О. Рижов, Олексій Анатолійович Котлова, Юлія Валентинівна Іванова, Катерина Олексіївна Левчук, Тетяна Олегівна |
Ключевые слова: | дистанционное образование последипломное медицинское образование |
Дата публикации: | 2016 |
Издатель: | ТДМУ |
Библиографическое описание: | К вопросу о психологических и социальных аспектах дистанционного обучения врачей педиатров на постдипломном этапе / А. А. Рыжов, Ю. В. Котлова, Е. А. Иванова, Т. О. Левчук // Медична інформатика та інженерія. – 2016. – № 2. – С. 33-36. |
Аннотация: | В статье представлены психологические и социальные аспекты дистанционного обучения (ДО) врачей педиатров на постдипломном этапе. Исследование проводилось путем анкетирования. Отмечено, что главным мотивом к обучению для большинства врачей является профессиональный рост, а перспективным методом обучения является ДО. Респонденты выделили положительные стороны ДО: удобство (гибкий график, возможность повышать свою квалификацию без отрыва от производства), экономичность, быстрота поступления новой современной информации, также возможность незамедлительно её использовать. В статті наведені психологічні і соціальні аспекти дистанційного навчання (ДО) лікарів педіатрів на післядипломному етапі. Дослідження проводилося шляхом анкетування. Відмічено, що головним мотивом до навчання для більшості лікарів являється професійне зростання, а перспективним методом навчання є ДО. Респонденти вказали позитивні сторони ДО: зручність (гнучкий графік, можливість підвищувати свою кваліфікацію без відриву від виробництва), економічність, швидкість надходження нової сучасної інформації, також можливість негайно її використати. Background: The specifics of the medical profession provides continuous learning throughout medical practice. According to the existing legislation, increase training of doctors or confirmation should be carried out not less than once every five years. In Ukraine, the system of postgraduate education of doctors is carried out with a separation from medical practice and is accompanied by economic costs for the health system as a whole, and family budget of the doctor in particular. To overcome the physical distance the audience pre-certification courses and thematic courses of modern computer technology can be used. Materials and methods: There were 126 completed questionnaires practitioners pediatricians and general practice doctos. Doctors were divided into groups: Group 1 (62 people) was queried to the organization full-time-distance learning using computer technology, the 2nd group (64 people) subject to questioning conducted after the training cycle in the online mode Results: As a result of analysis of the questionnaires revealed that the main motive for learning to 87.1% of the respondents in both groups is a professional development, for 42.5% of the respondents - career growth, at 8.1%, ending the certificate, and for 11.3% important motive there is the financial aspect. Respondents group learning experience remotely and have a complete view of the model of training, in 100% of cases prefer to further activities/The results of the testing listeners of pre-certification and thematic courses before and after the end of the cycle by full-time-distance learning has shown that to be an effective method of training: 93% of respondents showed a sufficient level on the test results (from 86% to 95% correct answers). Conclusions: Distance education is a promising and acceptable type of training. Convenience and efficiency, as well as the speed of receipt of new modern information and the ability to use it immediately, to make indispensable for use in advanced training pediatricians at the postgraduate stage of education. |
URI: | http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/4341 |
Располагается в коллекциях: | Наукові праці. (Медична інформатика) Наукові праці. (Дитячі хвороби ННІПО)
|
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.
|